Boni Selection gezonde barbecue

Gezond barbecueën? Dat kan!

Het barbecueseizoen is aangebroken. Je hebt vast een feilloos trucje in huis om houtskool aan te steken, maar weet je ook hoe je op een gezonde manier vlees bakt? Wij hebben alvast wat advies voor je klaar. En waarom de kilo’s vlees, sausen en marinades eens niet vervangen door evenwichtiger alternatieven? Ze smaken ongetwijfeld net zo heerlijk.
Bakken maar!

De boodschappen

Wat je ook probeert als je vrienden uitnodigt voor een barbecue, je hebt altijd vlees over. Bij Colruyt hebben we daar iets op gevonden. Op onze website kan je, op basis van je aantal gasten, snel en makkelijk berekenen hoeveel vlees, vis, gevogelte, schaaldieren, vleesvervangers, groenten en sausjes je nodig hebt. We berekenen zelfs het aantal drankjes. Probeer het hier zelf uit!

Gezond bakken

Houtskool kiezen

Gezond bakken begint met goed materiaal. Denk daarbij niet alleen aan een proper barbecuerooster. Ook de keuze van de houtskool is belangrijk. Ga voor gezuiverde houtskool in plaats van hout en gebruik zeker nooit geverfd hout. Gezuiverde houtskool bevat 85 % koolstof, wat de vorming van het mogelijk giftige benzo[a]pyreen beperkt. 

Geen vlammen, maar warmte

Je mag pas beginnen met bakken als alle kolen gelijkmatig verhit zijn en wit zien. Houtskoolvlammen (die tot 500 °C kunnen bereiken) laten polycyclische aromatische koolstoffen (PAK’s) vrij, waaronder benzo[a]pyreen. Als het vlees boven deze vlammen gebakken wordt, kan het door PAK’s besmet raken. Het vlees moet garen door de warmte van de houtskool en niet door de vlammen.

Geen vet in het vuur

Zorg ervoor dat er geen vet uit het vlees op de houtskool drupt. Dit zorgt voor kleine vlammetjes en rook waardoor er opnieuw PAK’s vrijkomen. Plaats het bakrooster van je barbecue minstens 10 cm boven de houtskool of gebruik een bakplaat die al het vet opvangt, zonder het rookaroma te verliezen. Of kies voor een verticale barbecue of een gasbarbecue waarvan de branders afgeschermd zijn. Prima alternatieven!

 

Vlees vervangen?

Gegrild mager vlees (kip, rund zonder vet, kalf) is relatief gezond als je er niet te veel vetstof aan toevoegt. Wij zetten je alvast op weg met heerlijke recepten voor kippen- of kalfsbrochettes.

Je hoeft je natuurlijk niet tot gegrild vlees te beperken. Wat dacht je van paprika, courgette, venkel, champignons, maïskolven of zachte aardappelen op de barbecue? Het proberen waard!

Veggie

Ook de vegetariërs en de flexitariërs (occasionele omnivoren) komen aan hun trekken. Boni Selection biedt hen een uitgebreid gamma vleesvervangers op basis van tarwe, erwten, soja of groenten aan. Net als vlees kan je ze lekker grillen op de barbecue. Een receptidee vind je hier.

Boni Selection vegetarische burger

 



Frisse salades

Voorzie zeker een mooie zomersalade. Ze vult de maag en zorgt voor een frisse toets. En gebruik gerust je verbeelding: combineer sla en andere groenten met vers of gedroogd fruit, granen, kaasblokjes, dressing … alles is mogelijk. Inspiratie nodig? Klik dan hier of hier

Boni Selection gezonde salade

 

En de sausjes?

Geen barbecue zonder sausjes! Jammer genoeg zijn dat dikwijls ook echte caloriebommen … tenzij je ze zelf maakt. Huisgemaakte hummus, pesto, guacamole, salsa of tzatziki. Licht en eens zo lekker. 

Gooi er wat fruit bij!

Ook het dessert komt recht van het barbecuerooster. Ananas, perzik, nectarine, banaan (in aluminiumfolie) en zelfs watermeloen smaken heerlijk gegrild. Je gasten zullen genieten van deze zoete afsluiter. 

Verwante verhalen

Vragen of opmerkingen?

Volg ons

Onze artikelen zijn te koop in: