Uit het oog, uit het menu: 7 vergeten groenten

Groenten die ooit heel populair waren, zijn nu door veel mensen vergeten. Onterecht, want je kan er heel creatief en vooral ook lekker mee koken!  


Raapjes: het hele jaar door verkrijgbaar.
Dit is de ideale groente voor wie graag variatie brengt in zijn maaltijden. Je kan ze rauw eten, koken, stoven en zelfs roosteren. Hun zachte, licht pikante smaak geeft zeker een meerwaarde aan je hutsepot, soepen, stoofpotjes en groentebouillons. 

 

 

Koolrabi: verkrijgbaar van midden mei tot midden december.
Liefhebbers van fris en zoet zullen de koolrabi zeker weten te smaken. Deze kruising tussen wittekool en witte raap eet je rauw in een frisse salade of bij het aperitief met een dipsaus. Je kan met deze groente gerust je stoofpotjes een krokante toets geven door ze op het einde van de kooktijd toe te voegen. Eet je ze liever gaar? Dan kan je ze koken of kort stoven in boter. 

 

Koolraap: verkrijgbaar van oktober tot maart.
Wie een zachte, aromatische smaak zoekt, moet zeker eens de koolraap proberen. Deze typische wintergroente lijkt wat op de gewone raap maar is groter. Hoe groter de koolraap, hoe krachtiger de smaak. Je kan ze koken of stoven, maar je verwijdert het best eerst de schil. Koolraap is lekker in stamppot, soep en bij kaas- en vleesgerechten. 

 

Aardpeer: verkrijgbaar van midden oktober tot eind april.
De smaak van aardpeer doet denken aan artisjok en schorseneren, maar dan met een lichte notentoets. Deze knol lijkt net een paarse aardappel met een stevige schil. Je kan hem zowel geschild als ongeschild eten. Aardpeer kan je stomen, koken, roerbakken of zelfs frituren tot chips! Ze is ook heel lekker in salades en soep.

 

Rammenas: verkrijgbaar van eind september tot eind februari.
De rammenas lijkt net een groot uitgevallen radijs met een zwarte schil. Hij smaakt wat zachter dan zijn kleinere broertje maar blijft toch pittig. Rammenas kan je rauw of gekookt eten, al verwijder je best eerst de schil voor je hem klaarmaakt. Je kan deze groente toevoegen aan een salade of stoofpotje. 

 

Pastinaak: verkrijgbaar van begin oktober tot eind april.
Zoetekauwen zetten maar al te graag pastinaak op het menu. Deze ‘witte wortel’ heeft veel weg van de klassieke oranje wortel, maar heeft een zachtere smaak en structuur. Pastinaak moet je schillen voor gebruik. Vervolgens overgiet je het vruchtvlees het best met citroensap om verkleuring te voorkomen. 

 

Schorseneren: verkrijgbaar van november tot maart.
Aspergeliefhebbers kunnen in de winterperiode schorseneren een kans geven. Hun subtiele smaak lijkt erg op die van asperges. Schil ze met een dunschiller en dompel ze onder in water met citroensap of azijn om oxidatie tegen te gaan. Schorseneren kan je gebruiken in sudderpotjes of je kan ze koken en verwerken in puree of soep. 

Verwante verhalen

Vragen of opmerkingen?

Volg ons

Onze artikelen zijn te koop in: