Boni Selection kruiden

Verse of gedroogde kruiden?

Je wil graag kruiden toevoegen aan je bolognesesaus. Terecht, ze zorgen ongetwijfeld voor een bijzondere smaak. Maar gebruik je nu het best verse of gedroogde tijm?

Gezond

Kruiden worden al duizenden jaren gebruikt. Ze zijn rijk aan antioxidanten en kunnen een bron zijn van calcium, kalium, ijzer of fosfor. Vaak zorgen ze voor een goede vertering en een goede werking van de hart- en bloedvaten. Daarnaast geven ze niet alleen smaak, kleur en geur aan onze gerechten, maar maken ze het koken en eten ook heel wat aangenamer. Kruiden verminderen bovendien de nood aan zout en vetstoffen. Mooi meegenomen!

Vers of gedroogd?

Voor het eindresultaat maakt dit niet uit. Je keuze heeft wel gevolgen voor de hoeveelheid kruiden die je toevoegt en het moment waarop je dat doet. Gedroogde kruiden hebben een veel geconcentreerdere smaak dan hun verse variant. Je gebruikt er dus een pak minder van. Reken 1 soeplepel verse kruiden voor 1 koffielepel gedroogde kruiden.

Ook het moment waarop je kruiden toevoegt aan je gerecht is van belang. Aan gerechten die lang moeten opstaan bijvoorbeeld, voeg je gedroogde kruiden het best aan het begin toe. Door het drogen zit hun smaak als het ware ‘opgesloten’ en dankzij de warmte komt hij zachtjesaan vrij. Als je liever verse kruiden gebruikt, voeg ze dan pas op het einde toe. Zo vermijd je dat de kruiden je gerecht een bittere smaak geven of gaan verleppen.

Uitzonderingen

Uiteindelijk bepaalt vooral het soort gerecht je kruidenkeuze.  Verse gerechten komen niet altijd tot hun recht met gedroogde kruiden. Geef dus de voorkeur aan verse kruiden voor pesto, tomaat-mozzarella, salades, tabouleh en cocktails. In marinades gebruik je beter wel gedroogde kruiden. Verse kruiden kunnen slecht worden tijdens het marineren en zo de smaak van je bereiding aantasten.

In onze winkels vind je zowel verse kruiden in potjes als gedroogde kruiden van Boni Selection!

Verwante verhalen

Vragen of opmerkingen?

Volg ons

Onze artikelen zijn te koop in: