Boni Selection winterblues

Zeg de winterblues vaarwel!

Kortere dagen, dalende temperaturen … geen wonder dat onze moreel als een pudding in elkaar zakt. Vermoeidheid, prikkelbaarheid, droefheid, concentratieproblemen: voor velen herkenbare symptomen wanneer de winter voor de deur staat. Toch kan je jouw fut makkelijk behouden en de winter goed doorkomen door je voedingsgewoonten aan te passen.

‘Seizoensdepressie’, wat is me dat?

Seizoensdepressie wordt ook wel ‘winterblues’ genoemd en doet zich vooral voor bij het begin van de herfst of de winter. Het komt er eigenlijk op neer dat je humeur slechter wordt door de korter wordende dagen, het tekort aan daglicht en een verstoord bioritme. Onze hersenen scheiden in deze periode meer melatonine of slaaphormoon af en minder serotonine, ook wel het ‘gelukshormoon’ of ‘hormoon voor goed humeur’ genoemd. Die storing wordt geassocieerd met de opkomende koude en een acuut gebrek aan licht. Ze ligt vaak aan de basis van volgende symptomen: vermoeidheid, droefheid, prikkelbaarheid, concentratieverlies, toenemende eetlust enz.

Kan je je echt beter voelen door goed te eten?

Voedsel heeft invloed op de goede werking van allerlei systemen binnen het menselijk lichaam. Onaangepaste voeding tijdens de wintermaanden accentueert de symptomen van de winterblues en sleurt je mee in een neerwaartse spiraal: de hele dag door eten, gewichtstoename, slecht in je vel zitten.

Gezonde en gevarieerde voeding die rijk is aan vitamines en voedingsstoffen helpt dan weer om je fut en levenslust te behouden. Als we je wat advies mogen geven om deze lastige periode door te komen:

  • Sla geen maaltijden over. Geef de voorkeur aan meerdere kleine maaltijden.
  • Zorg dat je voldoende vitamine C binnenkrijgt: ons lichaam kan ze namelijk niet op z’n eentje produceren. Je hebt deze vitamine ook nodig om ijzer op te nemen. Ze zit voornamelijk in fruit (vooral in citrusvruchten) en verse groenten, maar ook in aardappelen.
  • Om ijzertekort en de daaruit volgende vermoeidheid te vermijden, eet je beter voldoende ijzerrijk voedsel zoals rund- en lamsvlees, volkorenbrood, broccoli en prinsessenbonen.
  • Magnesium staat erom bekend  je terug fut te geven: je vindt het in brood en graanproducten, groenten, melk, melkproducten en vlees.
  • Omega 3 heb je ook nodig. Eet twee keer per week vette vis (zalm, makreel) of zeevruchten en voorzie ook plantaardige bronnen van omega 3 (gemalen lijnzaad, soja, noten) in je dagelijkse voeding.
  • Maak goeie ‘groene smoothies’: voeg groene bladgroenten (spinazie, veldsla, selderij …) toe aan je fruitsmoothie en geniet van hun mineralen en vitamines. Energieboost gegarandeerd!

Tot slot: ga naar buiten en profiteer van de zon, de voornaamste bron van vitamine D! Onze huid kan de uv-stralen van de zon al verwerken na een korte blootstelling (15 à 20 min.) en zo onze vitamine-D-reserve aanvullen. Dat stimuleert dan onder andere het immuunsysteem. We vinden de vitamine ook terug in voeding: vette vis, vlees en eieren. Margarine en producten om te ‘bakken en braden’ zijn eveneens verrijkt met vitamine D.

Verwante verhalen

Vragen of opmerkingen?

Volg ons

Onze artikelen zijn te koop in: